Amino

Validering og konseptutvikling av helsetjenesten Amino

Fra idé til validert konsept, fullført investeringsrunde og rekruttert gründerteam for ny startup innen helseteknologi.

Kunde
Amino AS
År
2023-24
Innovasjon og validering

Flere og flere nordmenn samler inn helsedata om seg selv fra Garminklokker, søvnmålingsringer, smarte badevekter og lignende. Men informasjon om hvordan det står til på innsiden av kroppen, har vært utilgjengelig for de fleste – frem til nå.

Amino er en ny tjeneste innen preventiv helse som lar sine kunder ta jevnlige blodprøver, visualisere prøvesvarene i Amino-appen, og få personaliserte helseråd basert på egne blodprøvesvar og andre typer helsedata.

Idéen til Amino ble unnfanget på Braver-kontoret for noen år siden, da Jacob prøvde å få tatt blodprøver hos sin fastlege. Det gikk ikke særlig bra. Legen nektet, Jacob ble irritert, og idéen om en bedre tjeneste for folk som ønsket å måle sine blodverdier jevnlig var født. Men timingen virket ikke riktig – preventiv helse, biohacking, og helseoptimalisering hadde enda ikke blitt allemannseie i Norge på denne tiden. Men noen år senere begynte Aftenposten og DN å skrive om biohackere. Da ble idéen omsider plukket opp av skuffen for å bli tatt på alvor.

I løpet av 2022 gjennomførte vi første runde med valideringseksperimenter for å finne ut om verdiforslagene til tjenesten var noe som vekket interesse blant folk i det hele tatt. For å sjekke interessen i markedet, satt vi opp en enkel nettside som forklarte konseptet og viste frem noen skisser på tjenesten (som ikke fantes ennå). Deretter satt vi opp annonser på Facebook og Instagram som pekte folk til Aminos nettside. Omtrent umiddelbart fikk vi tydelige tegn på at dette absolutt trigget nysgjerrighet hos mange. I løpet av kort tid hadde vi nemlig flere tusen mennesker på Aminos interesseliste!

Neste steg i Bravers valideringsmetodikk var da å validere at kunder har betalingsvilje for tjenesten. Det er en ting å skrive inn mailadressen for å stå på en interesseliste, men det er noe helt annet å dra frem bankkortet og faktisk betale penger for en tjeneste. Interessenter er vel og bra, men det er bare betalende kunder som gir skikkelig kommersiell validering.

For å validere betalingsvilje, laget vi sammen med Aksel (som senere ble Aminos CTO) en fungerende prototype, og inngikk et partnerskap med et anerkjent medisinsk laboratorium. Et utvalg mennesker fra ventelisten ble så invitert til å bli pilotkunder for å få tilgang til tjenesten og prototypen vår. Det gikk heldigvis veldig bra, og antall betalende kunder gikk raskt fra null til mange nok til at vi anså Amino som kommersielt validert!

Etter valideringsfasen var risikoen redusert og potensialet bevist i stor nok grad til at vi ønsket å satse skikkelig på dette caset. Grunnlaget var lagt – nå var det på tide å gasse på for fullt. Derfor gjennomførte vi en finansieringsrunde og rekrutterte inn et dedikert gründerteam for å ta Amino videre til nye høyder.

Amino er nå lansert for pilotkunder, og vekstreisen er i gang for fullt. Se amino.no for å lese mer – og bli kunde hvis du ønsker bedre innsikt i egen helse!

Les om flere av våre oppdrag

Ønsker du å utforske muligheter innen validering, innovasjon eller produktutvikling i din organisasjon?

Book en digital prat med Christer,
eller ring  +47 400 52 503

Book videoprat